رسوب‌ دهی فیزیکی بخار(PVD)

رسوب‌ دهی فیزیکی بخار(PVD)

رسوب‌ دهی فیزیکی بخار(PVD)

۵/۵ - (۱ امتیاز)

رسوب دهی فیزیکی بخار  (Physical  Vapors Deposition(PVD   

مقاله ای که در ذیل مشاهده میفرمایید اطلاعاتی است که در مورد پوشش دهی به روش فیزیکی روی اجسام که امروزه در صنایع متعدد جای خود را باز کرده و دانستن آن  میتواند نحوه بهره بردن و استفاده از منابع درکنار دستمان ، را تغییر داده و باعث بالابردن  راندمان performance بهتر در اجرای عملی کارهایمان بشود . 

رسوب‌ دهی فیزیکی بخار(PVD)

نحوه اجرای عملیات در چمبر راکتورPVD                             

در این فرایند به علت برخورد یون‌های شناور در پلاسما به سطح ماده لایه نشانی شونده، اتم‌های موجود در سطح آن کنده شده و بر روی سطح ماده اصلی می‌نشیند و لایه نازکی بر روی سطح ایجاد می‌کند و از طریق بمباران با یون‌های گاز شتاب‌دهنده( آرگون ) این مهم  صورت می گیرد.

دمای مورد نیاز در این عملیات  بستگی به نوع متریالی که درون فضای چمبرراکتورقرار میگیرد متفاوت میباشد ، بطور مثال برای قطعاتی که از جنس فولادهای گرم کار هستند ، حرارت تاحد ۲۲۰ درجه سانتیگراد   وبرای فولاد وابزارهای برشی از خانواده HSS- HSSCO -HSSE & حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد و برایانواع هارد متال H.M  که مشهور به الماسه هستند ,  درجه حرارتی حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد اعمال میشود تا عملیات پوشش دهی با استحکام مناسب روی سطح متریال داده شود .
ضمناً خلاٌ لازم دراین راًکتورها بسیارمهم است و باید ازخلاً بالایی برخوردار  باشد تا ذرات حاوی پوشش بتوانند در محیطی که چگالی اتم ها و مولکولهای آن کمتر از محیط جو باشند به سهولت و با هدایت به طرف گیرنده حرکت کنند. این خلاً با کمک پمپهای خاص مهیامیشود و برای پوشش دهی مناسب و PERFECT  باید این خلاٌ تا حد  ده به توان منهای ۵ میلی بار برسد= ۵- ۱۰. 

معمول ومشهورترین این روکشها عبارتند از :

TiN – TiC – CrN – TiCN – TiALN – TiALCN & ALTiN

چگونگی تست این پوششها به چندین روش انجام میشود ازجمله :

  • میکروسکوپ واشعهایکس: بررسی ویژگی‌های ساختاری و ناهمگونی ترکیب عناصررا ممکن میسازد .
  • تست خراش ” جهت تشخیص چگونگی چسبندگیپوشش .
  • تست ضریب پوشش و اصطکاک
  • Nano indentation “ازمون سختی سنجی پوششهای نازک نانو ومیکرون .

کاربردهای Physical Vapors Deposition   Coting    بسیار زیاد میباشد، که موهبتهای این روکش دهی به صورت فنی و قابل فهم  در جامعه بیان شود، خواهیم دید که چه کاربرد وسیعی دارد.

این کاربردها عبارتند از :

ابزارهای برشی مثل ” مته ، قلاویز ، فرز ، برقو ، تیغه و الماسه های برشی و کلیه ابرار های براده برداری .

سنبه ها وقالبها : طیف وسیعی از انواع سنبه وقالب که میتواند عمر کاری انها به چندین برابر افزایش پیدا کنند.

صنایع هوا فضا :  با پوشش بر روی انواع قطعاتی که در معرض خورندگی قرار دارند مبلغ بسیارقابل توجهی در این صنعت صرفه جویی و به طول عمر ابزار ها  اضافه میکند و تضمینی برای  کیفت تولید آن قطعات خواهد شد وکمک شایانی به زندگی وحیات بشریت  خواهد داشت .

صنایع پزشکی :  امروزه پوشش بر روی لوازم جراحی وقطعاتی که در بدن بیمار مثل پلاتینها و پیچ ومهرهای بند وبستی مربوطه, طول عمرانها به شدت افزایش یافته و  به دوام عمل جراحی کمک میکند .

ظروف و لوازم  مورد استفاده در اشپزخانه ها , ازلحاظ طول عمربالا و زیبایی بیشتر .

قفل و یراق و لوستر سازی : با توجه به تنوع چشمگیر فقل و یراق و لوستر ها ، این پوشش دهی به کمک آنها امده و دوام وزیبایی انها را ده چندان کرده است .

صنایع شیشه وکریستال : در اکثر کشورهای صاحب این صنعت بعد از تولید انها را با حالتهای مختلف روکش میکنند که هرگز با رنگ دهی معمولی و سنتی  قابل قیاس نیستند، بطوریکه یکی ازپول سازترین صنایع آن کشورها لقب گرفته .

صنایع ساعت سازی: قابها ی رنگارنگ ساعت و قطعات مورد استفاده در آن که در معرض سایش هستند , تمامااز هنر این روکش کاری بهره میبرند .

زیور الات بدلی: این زیور الات که امروزه جای خود را خیلی خوب و عجیب در جامعه باز کرده اندواز لحاظ قیمت, بعضا همپای طلا و پلاتین خود رامطرح کرده اند ,با کمک پوشش دهی pvd  توانسته اند به این جایگاه برسند .

صنایع چرم ونساجی:: زیباترین سگک کمربندها وکیفها  وقفل های ظریف , سر زیپهایی که در این صنایع استفاده میشود  و حتی پارچه های بسیار گرانقیمت به کمک pvd  خودر را به جایگاههای مرتفعی رسانده اند .

صنایع اٌپتیک: ساخت فریم عینکها و رنگ دهی به شیشه ها و فتو کرومیک شدن شیشه عینکها  از این صنعت بهره میبرند .

همانطوریکه ملاحظه فرمودید pvd   نقش بسیار موثری را در زندگی روز مره ما ایفا میکند که با دانستن و استفاده کردن از آن میتوان به تمام این صنایع و در حقیقت به دوام حیات بشری و بالا بردن روحیه انسانهاکمک کرد .                         

امیدوارم باخواندن و تفکر و غور و خوض ,  در این مطالب و روئیتمتفکرانه به عکسهای ضمیمه از این مقاله لذت برده باشید .

تقدیم به همه خوانند گان مقاله
مدیر اجرایی وریاست دفتر فنی شرکت پراگ  دکتر هاشم ابهری




اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.