چدن چیست و آشنایی با انواع چدن

چدن چیست و آشنایی با انواع چدن

Rate this post

از سلسله مقالات متالورژِی ,مبحث بسیارمهم چدن هست میباشد که در این گفتاربه ان میپردازیم .

امیدوار هستیم با توضیح و تفسیر نکاتی ضروری ومختصر ,بتوانیم خیلی ساده وخلاصه برای پویندگان علم متالورژی چدن را توضیح دهیم .

               چدن چیست و آشنایی با انواع چدن

چدن‌ :  Cast Irons)  )

خانواده ای از آلیاژهای آهنی هستند که ازپایه اصلی ان آهن، و کربن (از ۲٫۱٪ تا تقریباً ۴.۶۷%) و مقداری سیلیسیم ۳(تا حد ماکزیمم ۳.٪) (از که البته بعضی از دانشمندان متالورژی سعی کرده اند این پارامتر کربن را تا مرز ۶وحتی تا ۶.۵ هم ذکر کنند ,,,,, تشکیل می‌شوند. چدن‌ها معمولاً بر اساس ریخت‌شناسی انجماد آنها از دمای یوتکتیک نامگذاری می‌شوند.

در همین ابتدا یوتکتیک را توضیح دهیم که سئوال بسیاری از علاقمندان علم متالورژی و ذیخته گری است …

مربوط یا مخلوطی از مواد (به نسبت ثابت) است که ذوب می شود و در یک درجه حرارت پایین تر از نقاط ذوب سازنده های جداگانه یا هر مخلوط دیگر آنها جامد می شود.

روش تولید چدن :

چدن از طریق ذوب مجدد سنگ آهن به همراه آهن و فولاد قراضه بدست می‌آید و با طی مراحلی برای حذف عناصر ناخواسته مانند فسفر و گوگرد همراه است. بسته به نوع کاربرد، میزان کربن و سیلیسیم تا حد مطلوب (به ترتیب ۲ تا ۳٫۵ و ۱ تا ۳ درصد وزنی) کاهش داده می‌شوند. سایر عناصر نیز حین ریخته‌گری و قبل از شکل‌گیری نهایی، به مذاب افزوده می‌شوند. چدن به جز موارد خاص که در کوره بلند موسوم به کوره کوپل ذوب می‌شود، عمدتاً در کوره‌های القای الکتریکی تولید می‌گردد. پس از تکمیل ذوب، مذاب به کوره نگهدارنده یا قالب ریخته می‌شود.

برای تولید فولاد و چدن (Cast iron) مقدار کمی عناصر غیر فلزی همانند کربن به آهن خالص اضافه می شود و عناصر آلیاژی اصلی آن کربن و سیلیسیم هستند.,,,جهت اطلاع این نکته را یاد اور شویم که : گروه خانواده کربن و سیلیکون (سیلیسیم)، ژرمانیوم، قلع و سرب، ۵ عنصر شامل ((چهاردهمین))گروه از گروه های جدول تناوبی استکه در مکانی از جدول تناوبی قرار دارند که یک سمت فلز وسمت دیگر نافلزهها هستند ..

حال , تصور کنید که این عناصر با اهن ترکیب شوند …چه قابلیتهایی را به اهن میدهند .

به طور کلی: فرق اساسی بین فولاد و چدن, در میزان کربن موجود در آن است. کربن موجود در فولاد بین صفر تا دو درصد و کربن موجود در چدن بیش از دو درصد است…طبق توضیحی که در بالا عنوان کردیم . رنگ مقطع شکست این آلیاژ به عنوان شناسه نامگذاری انواع مختلف آن به کار می رود. بیش از۹۰ تا  ۹۵ درصد وزنی آن را آهن تشکیل میدهد .

از این جمله نامگذاریهایی برای چدن شده که اعم انها :

چدن خام

          چدن خام   * cast iron 

آهن، اغلب از کانه های اکسید یا کربنات که گوگرد، آرسنیک و غیره از آنها زدوده شده باشد با برشته کردن در هوا، و کاهش با کربن تهیه می‌شود. کانه آهن با کک و کربنات کلسیم آمیخته شده و در یک کوره بلند که دمای بیشینه آن ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد است. گرم می‌شود ناخالصیهای عمده اسیدی به کمک سرباره (کلسیم سیلیکات، آلومینات و غیره) خنثی می‌شود و توده فلزات مذاب به صورت خام به بیرون جریان می‌یابدکه به ان چدن خام میگویند ..چدن خام شامل ۲ الی ۴ درصد کربن و اندکی گوگرد، فسفر و سیلسیم است. Cast iron مذاب را به صورت خام یا پس از افزودن فلزهای آلیاژ دهنده، برای بهبود خواص چدن، در قالبهایی از ماسه یا فلز و بر حسب نوع مصرف، آنها را به صورت اشکال مختلف در می‌آورند.

امروزه اکثر ظروف اشپزخانه از چدن خام ساخته میشوند که میشه گفت با روکشهای<< سیزنینگ >> که روی انها انجام میشود ,, سلامت م بهداشت مصرف کننده را نیز تضمین میکند ,,  در اینجا مطالبی را عنوان میکنم که اگر این مقاله را افاردی مطالعه میکنند که فنی نیستند لکن به دلیل کنجکاوی مقاله را می خوانند واز قضا هنر اشپزی دارند برایشان بسیار مفید باشد .

چدن خاکستری  (( 1- Gray cast iron )))

  • چدن های خاکستری ورقه ای یا لایه ای: نوع خاکستری کاربردی زیاد دارند نام این چدن ها از خصوصیات رنگ خاکستری سطح مقطع شکست آن و شکل گرافیت مشتق می‌شود. جالب است بدانید چدن خاکستری ریزساختار گرافیتی خاصی دارد که باعث می‌شود مقطع شکست آن به رنگ خاکستری باشد.

۲-  چدن داکتیل، چدن نودولار یا چدن گرافیت کروی که به ان SG  ,ونشکن   هم گفته میشود  : به شرح ذبل

Ductile iron, nodular cast iron or spherical graphite cast iron))) 2- )))

این چدن بعد از جنگ جهانی دوم وارد صنعت شد و با توجه به خواص خوب مکانیکی که داشت کاربرد های مهمی در صنعت پیدا کرد و به علت کاربرد بالای آن و استحکام خوب آن ,,رفته رفته جای فولاد را گرفت. این چدن دارای زمینه فریتی، پرلیتی یا هر دو می بلشد . چدن نشکن به هنگام انجماد، کربن آن به صورت گرافیت کروی یا گلوله‌ای تشکیل می‌شود.خواص چدن داکتیل :نقطه ذوب پایین، ریخته گری مناسب، ماشینکاری عالی، مقاومت سایشی خوب، شکل‌پذیری مطلوب. چدن های نشکن یا چدن های با گرافیت کروی ،خانواده ای از چدن ها هستند و همانطور که از اسمشان پیداست ،شکل گرافیت در میل لنگ چدن نشکن به شکل کروی است.همین کروی بودن گرافیت ها ، باعث افزایش استحکام و چقرمگی در مقایسه با چدن های خاکستری می گردد.

میل لنگ اتومبیل باید دارای هفت خاصیت نزدیک به هم  وبعضا متباعد  و دور از هم ,هستند که هیچ فلزی نمیتواند این هفت خاصیت را یک جا داشته باشد الا چدن داکتیل مورد استفاده در میل لنگ ..

<< این قابلیتها عبارتند از >>:

  • جغرمگی(( چقرمگی )) بالا
  • مقاومت سایش
  • مقاومت در مقابل ضربه
  • مقاومت در مقابل خمش وپیچش
  • مقاوم در مقابل خستگی و گسیختگی
  • ترمال شوک (( مقاوم در برابر سردو گرم شدن ))
  • قابلیت فروخورندگی

ین قابلیت در حالی وجود دارد که شش قابلیت متباعد و دور از تصور برای ۶ قابلیت قبلی وجود داشت و شاید تعجب کنید که این همه خاصیت وقابلیت چگونه در یک متریال وجود دارد .

راجع به این قابلیت توضیح واضحه ای را بیان کنم که مطلب کاملا ادراک شود ,, تصور کنید که بر حسب اتفاق هنگام تعویض روغن ..ذره ای فلز به صورت اتمایزه به همراه روغن وارد موتور شود ویا دیده شده که کارگر تعویض روغنی تکه یا رشته ای نخ  از دستمالی را که بدست دارد را در اثر بی دقتی به  همراهروغن به داخل موتور بریزد ..این میل لنگ هست که در اثر چرخش این متریال را چه فلز ویا نخ را به داخل خود کشیده و ان را محو میکند …این قابلیت فروخورندگی در متریال میل لنگ تعبییه شده که میتواند عمر میل لنگ را ضمانت کند .

اگر این قابلیت در میل لنگ نباشد ,, هیچ موتور اتومبیلی بعد از ۱۰.۰۰۰ کیلیومتر کارکرد توان کار مطلوب نخواهد داشت …در حالی که میبینیم بعضی از موتورها یی که در اتوبوسهای برون شهری کار میکنند بعضا  تا ۱۰۰۰.۰۰۰ کیلیومتر بدون هیچ مشکلی کار میکنند و دردیزل ژنراتورها دیده شده که تا ۵۰.۰۰۰ ساعت بدون مشکل وبی وقفه کار میکنند .

چدن داکتیل یا چدن نشکن که در گذشته چدن نودولار یا گرافیت کروی نیز خوانده می‌شد، چدنی است که در آن گرافیت به شکل کره‌هایی کوچک می‌باشد. در چدن داکتیل، مانند چدن خاکستری، گرافیت یوتکتیک در حین فرایند انجماد از آهن مذاب جدا می‌شود، اما با اضافه کردن مواد افزودنی خاص به مذاب قبل از ریخته‌گری، گرافیت به شکل کره‌هایی رشد می‌کند و شباهتی به گرافیت‌های شکل گرفته در چدن خاکستری ندارد. چدن حاوی گرافیت کره ای بسیار قوی تر از چدن خاکستری یا چدن مالیبل است و قابلیت کشیده شدن و تغییر طول بیشتری قبل از شکست ناگهانی نسبت به آنها دارد. می‌توان این ماده را به عنوان یک ماده کامپوزیت طبیعی در نظر گرفت، که در آن گرافیت کره ای خواص منحصر به فردی به چدن داکتیل داده‌است.

از مزایای چدن داکتیل ,ریخته‌گری و ماشینکاری عالی ،   مقاومت سایشی خوب، شکل‌پذیری مطلوب و <<نسبت استحکام به وزن فوق‌العاده بالای آن >>اشاره کرد, همچنین نقطه ذوب پایین و این نکته مهم که  هزینه ریخته‌گری چدن داکتیل از فولاد بسیار کمتر است,به همین دلیل کاربرد این چدن را در صنعت ,, بالاخص در صنعت ماشین ابزار سازی گسترش میدهد .

چدن نشکن به دلیل وجود منیزیم  از تافنس (( چغرمگی )) بالایی برخوردار است . اصولاً چدن نشکن با افزودن منیزیم در مذاب چدن خاکستری  تولید می شود , چون منیزیم در دماهای بالا تبخیر می شود معمولا از آلیاژهای منیزیم استفاده می شود)برای کروی شدن قطعاتی که درقالب های ماسه ای تولید می شوند مقدار ۰٫۰۴ تا% ۰٫۰۷ منیزیم باقی مانده کافی می باشد و در قطعاتی که در قالب های فلزی تولید می شوند (مانند لوله ریزی)مقدار ۰٫۰۲ در صد منیزیم باقی مانده کافی است . چدن نشکن در مقایسه با چدن خاکستری تمایل به تبرید بیشتری دارد و برای بدست آوردن ساختاری عاری از کاربید ، مخصوصا در مقاطع نازک ، لازم است جوانه زنی با فرو سیلیکو منیزیم انجام شود.

۳-چدن سفید  (((  3-White cast iron)))

 در این نوع چدن : میزان کربن کمتر و سرعت سرد کردن بیشتر حاصل می‌شود به حالتی که  سمنتیت رسوب کرده و  از مذاب ذرات بزرگی در فاز یوتکتیک شکل مگیرد ,تا جایی که بخش عمده کربن بصورت فاز نیمه پایدار Fe3C (سمنتیت) رسوب می‌کند تا کربن آزاد آنها به آلیاژهای عاری از گرافیت و گرافیت‌دار تقسیم می‌شوند و به صورتهای مقاوم به خوردگی ، دمای بالا، سایش و فرسایش می‌باشند. مقطع شکسته شدهٔ این نوع چدن‌ها سفید نقره‌ای رنگ است.

به لطف سختی خوب، مقاومت به سایش بالا و قیمت پایین در ساخت قطعاتی چون سطوح در معرض سایش باید گفت یکی از شاخص ترین این قطعات انواع پره های توربین هست که بسیار مهم وقابل  اهمیت  هست که بدلیل مقاومت بسیار زیاد در مقابل سایش …این چدن را من چدن استراتژیک مینامم .

۴-چدن مالیبل یا چکش خوار   ((Malibble cast iron  4- )))

  • چدن های چکش خوار با دیگر انواع این فلز به واسطه نوع ریخته گری آنها فرق می‌کنند. ساختار آنها مرکب از کاربیدهای شبه پایدار در یک زمینه‌ای پرلیتی است بازپخت در دمای بالا که توسط عملیات حرارتی مناسب دنبال می‌شود باعث تولید ساختاری نهایی از توده متراکم خوشه‌های گرافیت در زمینه فریتی یا پرلیتی بسته به ترکیب شیمیایی و عملیات حرارتی می‌شود. جهت ایجاد گرافیت‌های کروی فشرده و حصول خواص مکانیکی مانند استحکام و چکش خواری، عملیات آنیل کردن انجام می‌گیرد.

۵-چدن گرافیت فشرده  (((Compressed graphite cast iron  5-)))

نکته ای را اضافه کنم  که اهن به عنوان یک عنصر خالص هرگز فلزمناسب و مطمئنی  برای استفاده های صنعتی نسیت ..به همبن دلیل حتما عناصری به عنوان اضافه شونده ((Additive)) باید با فلز اهن metal iron ممزوج شود تا سختی های بهتر وفلزات متنوعی بدست اید که بتوانبم کل صنایع را پوشش دهیم ..

جالب است بدانیم که تا این لحظه که در سال ۱۳۹۹ شمسی و۲۰۲۰ میلادی هستیم ..چیزی بیش از ۱۱۰۰۰ ((یازده هزار نوع )) متال و شبه متال از علم متالورژی  خلق شده است وهر اینه بیشتر وبیشتر خواهدشد .

البته این راهم ذکر کنم که هر کدام از متریالی را که میشناسید با ذکر تعداد خلق شده به ثبت رسیده وامار دقیق ان وجود دارد مثلا تا امروز که مقاله را رقم میزنیم ۴۹۷ تا ۵۰۷  نوع از لحاظ خلوص ,مس شناسایی شده که باذکر خواص ان در سیستم کلید فولاد اعلام شده ..

هرچه که دنیا جلوتر می رود نیاز جامعه مخترعین وکاشفین را وادار به تولید وافریدن فزات جدید خواهد کرد .

نقطه ذوب چدن

. نقطه ذوب چدن بین k 1470 -1420 می‌باشد که از هر دو ترکیب اصلی آن کمتر است و آنرا به اولین محصول ذوب شده پس از گرم شدن همزمان کربن و آهن تبدیل می‌کند. چدن بسیار محکم ، سخت و شکننده می‌باشد. این فلز به استثنا نوع داکتیل، ترد هستند و به دلیل نقطه ذوب پایین، سیالیت، قابلیت ریخته گری، ماشین کاری، تغییرشکل ناپذیری و مقاومت به سایش به موادی مهندسی با دامنه وسیعی از کاربرد تبدیل شده و در تولید لوله ها، ماشینها، قطعات صنعت خودرو مانند سرسیلندر، بلوک سیلندر و جعبه گیربکس به کار می‌روند.

متریال چدنی در هنگام سرد شدن .اشکالی به خود میگیرند که از لحاظ ساختاری به نامهای مختلف خوانده میشوند .

انواع چدن‌های خاکستری از نظر شکل گرافیت:

بر اساس شکل گرافیت:

گرافیت لایه ای (FG)، گرافیت کروی (SG)، گرافیت فشرده یا کرمی شکل (CG)، گرافیت آبدیده (TG)؛ ساختار گرافیت آبدیده یا تمپر گرافیت از طریق یک فرایند حالت جامد ایجاد می‌شود که به آن مالیبل سازی (malleabilization) گفته می‌شود.

  1. خاکستری با گرافیت کلوخه‌ای یا شکوفه‌ای یا چدن‌های مالیبل با چکش‌خوار
  2. خاکستری با گرافیت ورقه‌ای یا فلسی یا پولکی
  3. خاکستری چشم گاوی

موارد استفاده چدن

گستردگی بسیار زیاد که به زعم من(( نگارنده مقاله )) از قابلمه , ولوازم اشپزخانه تا صنایع اتومبیل سازی و هواپیما سازی و جاده سازی ,, توسعه خطوط گازی , پل سازی , بنخوی که تمامی درپوشهای چاه هایخیابانها , ماشین ابزار سازی و………..

میبینیم که چدن در تمامی موارد زندگی ما حضور دارد .

تشخیص فولاد وچدن :

روئیت سطح فلز:

این روش راهی ساده برای اهل فن است بنحوی که :

“”سطح فلز آهن معمولا به رنگ خاکستری تیره و براق می باشد.

“”سطح فلز چدن ( چه چدن سفید چه چدن خاکستری) سطحی مات و کدر و رنگی خاکستری دارد.

یکی دیگر از را ههای تشخیص و تمیز بین دو فلز چدن وفولاد ,, سنگزنی و بازدید از نوع جرقه انهاست ..

که این روش عملی است ومیبایستی به صورت انجام یک کار فنی ان را تشخیص داد

تست جرقه (Spark Test) : 

در صورت وجود دستگاه سنگ رو میزی تست جرقه (Spark Test) را انجام می دهیم. با قرار دادن یک بخش از هر فلز,, زیر سنگ رومیزی به قصد سایش و نگاه کردن به جرقه آن می توان تا حدی به ماهیت آن فلز پی برد

روش کاربرای یک صنعتگر  بسیار ساده است ,,, در هنگام سنگ زنی اگر به نوع جرقه با نگاه فنی نگاه کنیم سه مشخصه متفاوت از دونوع متریال دیده میشود که از این قرار است ,,,

رویئت  به :

  • طول جرقه
  • رنگ جرقه
  • نوک جرقه


– اگر طول جرقه ها کم ، رنگ آن قرمز ، و نوک جرقه ها برفکی شکل باشد فلز چدن است.
– اگر طول جرقه ها زیاد، رنگ آن سفید، و نوک جرقه ها چنگالی و سوزنی شکل باشد فلز آهن (فولاد کم کربن) است.

این روش را من در زمانی که کارشناس فنی وزارت بازرگانی بودم ,, بیسار مورد استفاده قرار دادم  و به همین روش ..راهی ساده برای تشخیص متریال رقم زدم   واین متد را  به اکثر کارگاههایی که برای بازدید فنی میرفتم می اموختم …

تصور من این هست که خیلی از استاد کاران این روش را به صورت عملی میدانستند ..لکن در کمتر کتابی از متالورژی مکتوب شده بود ..

پس از ان این نکته را مکتوب کردم ومیبینم امروزه در اکثر کتابهای متالورژی این روش دقیقا به عنوان یک دستورالعمل ذکر شده  .

روشهای دیگری هم وجود دارد  ..از جمله :

انجام یک عمل براده برداری مثل سوراخکاری , تراشکاری , فرزکاری ,, که نیاز به ماشین ابزار مربوطه دارد ..

چدن فلزی ترد است. و. در صورت وجود دستگاه هایی که در بالا ذکر کردیم ,,می توانیم قسمتی از یک نمونه فلز را ماشینکاری کنیم. اگر براده ناپیوسته باشد فلز چدن و اگر براده پیوسته باشد فلز آهن است.

در صورت نبود هیچیک از دستگاههای ذکرشده ..میتوانیم از یک قلم چکش استفاده کنیم “

برای این منظور از یک قلم  با نوک تیز باید استفاده کنیم ,,نوک قلم را با زاویه مناسب به فلز نزدیک کرده وبا چکش ضربه ای به قلم و در نتیجه به فلز وارد کرده ولایه ای از ان برداریم ,,, اگر لایه مانند نوار برداشته شد فلز آهن و اگر براده ها بسیار ریز, کله مورچه ای وبعضا مثل خاک  برداشته شدند فلز چدن است.

لازمه این روشها ,, فنی بودن است “

ابتذا کمی دقت زیاد میخواهد ولی در اثر ممارست این مهم ملکه شده ودر ذهن ثبت میگردد

 

تشخیص از حالت رنگ مذاب متریال ::

برای انجام این تست باید کوشه ای از متریال را انقدر حرارت دهیم تا عمل ذوب انجام شود لذا  احتیاج به یک مشعل می باشد,,و سپس  نمونه را زیر مشعل قرار داده به نقطه ذوب برسیم ,,,در لحظه ذوب شدن رنگ فلز می تواند در تشخیص نوع آن به ما کمک کند.

– اگر رنگ فلز گداخته شده قرمزباشد فلز چدن است.

– اگر رنگ فلز گداخته شده سفید باشد فلز آهن است.

چدنها  دارای مزیت‌ها و معایبی در معماری صنعتی است  است.:

معایب :

وزن نسبتا سنگین و عدم قابلیت زیاد در کشش و خمش   دو تا از ضعفهای بارز چدن  هاست .  که اگر بتوان روی این دو مطلب تفکر کرد ,, شاید کاربرد انها را بیش از بیش ..افزایش داد .

مزایا و ویژگیهای خاص چدن :

ویژگیهای چدن :

چدن ها داری قابلیت های بسیار زیادی هستند که استفاده انها را در صنعت در جایگاه ویزه ای قرار داده است .

 ویزگیهایی از قبیل :

  • ا قیمت تمام شده تولید پایین توام با قابلیت ریخته گری
  • استحکام وسختی
  • قابلیت ماشین کاری
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • انتقال حرارت
  • و قابلیت جذب ارتعاش

این آلیاژ آن را از سایر آلیاژهای ریختگی آهنی متمایز ساخته است.

و در اینجا مطالبی را به عنوا هدیه به خوانندگانی که شاید فنی نباشند و از روی کنچکاوی مقاله را دنبال کردند , اما ممکن است هنرهای دیگری مثل اشپزی داشته باشند ..لذا سعی کردیم مطالبی قابل توجه وشیرین برای انها بیان کنیم ..لطفا این عده از خوانندگان مطالب ذیل را دنبال کنند ..

لوازم اشپزخانه چدنی (( مخصوص پخت وپز ))

چدن جنس فوق‌العاده بادوامی است. ظروف پخت‌وپز چدنی، اگرچه دیر داغ می‌شوند، از لحاظ حفظ گرما محشرند و می‌توانند غذا را پس از پایان پخت تا مدت طولانی‌تری گرم نگه دارند. اما چدن جنس سنگین‌وزنی است. غذا هم که داخلش باشد سنگین‌تر می‌شود. نکته ریز دیگر اینکه چدن به اندازه مس و آلومینیوم در توزیع یکنواخت گرما خوب نیست.

چدن لعاب کاری شده :

مزایا

چدن لعاب‌کاری‌شده با غذاهای اسیدی یا قلیایی واکنش نمی‌دهد. پس از این جنس قابلمه‌ ها می‌توانید برای تهیه غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی  یا لیموو  آب‌لیموداروپختن انواع میوه ها , هم استفاده کنید.

این ظروف, می‌توانند قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی باشند. اما بهتر است از این کار را جتناب شود ,, چرا که  شست‌وشوی مکرر در ماشین ظرف‌شویی چه‌بسا پوشش لعابی این ظروف را از بین ببرد.

در فر هم قابل‌استفاده‌اند. (اگر متعلقات پلاستیکی نداشته باشند که در فر ذوب شود؛ مثلا دستگیره پلاستیکی)

نگهداری قابلمه‌‌های چدنی لعاب‌کاری‌شده بسیار راحت‌تر است. چون لعاب این ظروف خودبه‌خود مانع ایجاد زنگ‌زدگی می‌شود. اما چدن بدون لعاب را برای جلوگیری از زنگ‌زدگی باید روغن‌کاری کنید.

ظروف چدنی لعابی در مقایسه با ظروف چدنی بدون لعاب تنوع رنگی بیشتری دارند. در مدل‌های متنوع‌تری هم پیدا می‌شوند.

  • معایب

قابلیت عدم چسبندگی این نوع ظروف لعاب دار کمتر است

گرانتر بودن ازدر مقایسه با  انواع بدون لعاب

و اما چدن بدون لعاب ::

چدن بدون لعاب “”روی  حرارتهای زیاد هم قابل استفاده هستند ..

گر خوب سیزنینگ‌ شوند ، تقریبا نچسب می‌شوند. سیزِنینگ به این معنی است که سطح داخلی ظرف باید روغن‌کاری و در دمای بالا حرارت داده شود.

سیزنینگ یا سیزینینگ چیست ؟

روکش تفلون گیاهی یا سیزنینگ کردن ظروف ساج یا ووک؛ برای سیزینگ کردن ظرف ابتدا با استفاده از یک روغن خوراکی سطح آهن یا چدن را آغشته و حرارت می دهند. با یک سیکل طولانی سطح آهن و چدن از خاکستری به مشکی تغییر رنگ می یابد. در انتها سطح ظرف را با یک روکش گیاهی نچسب آغشته می کنند. این روکش را تفلون گیاهی یا سیزنینگ می گویند. یکی از مزیت های استفاده از این ظروف رفع مشکل فقر آهن در بدن خواهد بود.

مزیت روکش سیزینینگ یا تفلون گیاهی بر دیگر روکش ها” در زمان آسیب دیدن آن است. اگر ظروف سیزینیگ خراش بردارند چیز مضری جز روغن خوراکی پخته شده وارد بدن نخواهد شد. و این در حالی است که اگر ظروف تفلون آشپز خانه آسیب ببینند تفلون صنعتی که سرطان زاست وارد بدن می شود.

امیدوارم مطالبی که گرچه بسیار مختصر وکوتاه نوشتارکردیم ..مورد توجه دوستا ن قرار گرفته باشد ..

با تقدیم احترام

مولف وگرد اورنده

دکتر هاشم ابهری

۱۳۹۹/۰۹/۰۹

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.