الکترود فولادهای زنگ نزن

TENOX نام الکترودهای فولادهای زنگ نزن در برند TOUCHWELD می باشد . کاربرد این دسته از الکترودها برای جوشکاری در فولادهایی است که دارای خاصیت زنگ نزن می باشند . کاربرد فولادهای زنگ نزن اغلب در محیط هایی با دماهای به نسبت بالاست و همچنین در مواردی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی باشد از این دسته از فولاد ها استفاده می شود .از فولادهای زنگ نزنی که در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارند می توان به نمونه هایی همچون ۳xx و ۴xx اشاره نمود. دلایل محافظت بالای صفحات از طریق فولادهای زنگ نزن وجود لایه های پیوسته اکسید نیکل و کروم است که بسیار نازک و پایدار نیز می باشند .

الکترود فولادهای زنگ نزن

فولادهای زنگ نزن اغلب به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین این گروه ها عبارتند از : فولاد زنگ نزن مارتنزیتی,آستنیتی و همچنین فولاد زنگ نزن فریتی. میزان درصد کروم در بازه ۱۸-۵/۱۱ برای فولادهای مارتنزیتی در نظر گرفته شده است .این گروه از فولادهای ضد زنگ در برابر خوردگی از مقا.مت بالا برخوردارند . فولاد های زنگ نزن مارتنزیتی مغناطیسی بوده و همچنین امکان تراش در آن ها راحتر انجام می شود . دسته دیگری از فولادهای کروم از نوع ساده فریتی ها هستند که درصد کروم در آن ها مابین بازه ۲۷-۱۴ می باشد که بیانگر میزان کروم بیشتر از سری مارتنزیتی می باشد . امکان ماشین کاری و همچنین میزان مقاومت در این دسته از فولادها به مراتب بیشتر از نوع مارتنزیتی می باشد . اما گروه آستنیتی از دیگر فولادها از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردارند و در دمای بالاتر از مقاومت بسیار مناسبی برخوردار می باشند .


الکترودهای جوشکاری فولاد زنگ نزن در روش دستی


روتیلی و بازی جنس الکترودها در روش دستی می باشد . الکترودهای این دسته خاصیت های مختلفی دارند که با توجه به شرایط و ویژگی های مربوط به قطعه انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال از الکترودهای روتیلی برای فولاد زنگ نزن آستنیتی ۳۱۶ در محیط های اسیدی استفاده می شود. تفاوت اصلی در بین الکترودهای فولاد زنگ نزن و سیم جوش های همین آلیاژ پوشش مورد استفاده می باشد.
پوشش های مورد استفاده در ساخت الکترودهای فولاد زنگ نزن
چند نوع از پوشش ها برای ساخت الکترودهای زنگ نزن مورد استفاده قرار می گیرند که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم .
پوشش از نوع ۱۵ : این پوشش جهت قطبیت مورد طراحی قرار می گیرد. پوشش نوع ۱۵ قلیایی است. این پوشش برای تمامی حالت های جوشکاری استفاده می‌شود.
پوشش نوع ۱۶ : نوع پوشش روتیلی است که برای قطبیت های AC و DC استفاده می گردد. این پوشش نیز برای تمامی حالت های مختلف جوشکاری استفاده می گردد. در این پوشش قابلیت اجرای توسعه پایدار وجود داشته و قابلیت‌های تحمل ترک گرم را افزایش میدهد.
پوشش نوع ۱۷: این پوشش دارای اکسید سیلیس می باشد که باعث افزایش سیالیت حوضچه مذاب می گردد. از ویژگی‌های ممتاز این پوشش افزایش سیالیت فولادهای زنگ نزن می‌باشد.
الکترودهای فولاد زنگ نزن خاص
دسته ای از الکترودها فولاد زنگ نزن به صورت موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند که این الکترودها به شرح زیر می باشند .
جوشکاری برای فلزات غیر همجنس: برای جوشکاری فلزاتی که غیر هم جنس هستند از الکترودهای TENOX 307، TENOX 312 و TENOX 309LMo استفاده می‌گردد .
• جوشکاری لایه میانی: برای فرایند سخت کاری از الکترودهای TENOX 307و TENOX 312 به عنوان لایه میانی استفاده می گردد.
جهت آلیاژهای با دمای بسیار بالا: برای آلیاژهای که مقاومت دمای بالا دارند از الکترودهایی نظیر TENOX 308H، TENOX 347، TENOX 309 و TENOX استفاده می شود.
جوشکاری جهت فولادهای دوفازی: برای جوشکاری در این موارد از الکترود های TENOX 2209 و TENOX 2594 استفاده می گردد.سیم جوش های زیرپودری فولادهای زنگ نزن
SUBNOX در برند TOUCHWELD به عنوان نام این دست از سیم جوش های توپودری تعیین شده است. برای جوشکاری نمودن قطعات بسیار بزرگ و فولادهای زنگ نزن از این آلیاژ استفاده می شود. به صورت کلی سیم جوش های زیر پودری در فولادهای زنگ نزن شبیه به سیم جوشهای فولادهای زنگ نزن در فرآیند جوشکاری به روش GMAW می باشند, اما تفاوت اصلی این دو روش در این می باشد که در سیم جوش های زیر پودری به جای حفاظت از گازهای محافظ از فلاکس استفاده میشود .در ادامه چند مورد محصولات این گروه از این روش‌ها را معرفی میکنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.
SUBNOX 308L : فولادهای زنگ نزن آستنیتی از نوع ۳۰۴ و همچنین ۳۰۴ را می توان از طریق این دسته از آلیاژها جوشکاری نمود. به صورت کلی قطعاتی که در دمای ۱۹۶- تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد کار می کنند این محصول برای جوشکاری این دسته از قطعات مناسب است.
:SUBNOX 309L عموماً از این دسته از آلیاژها برای فلزات غیر همجنس استفاده می‌شود. از جمله این فولادهای غیرهمجنس می‌توان به اتصال نمودن فولاد زنگ نزن به فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژ استفاده نمود.
SUBNOX 316L: فولاد هایی که در بازه دمای ۱۲۰- تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد قرار دارند, این دسته از قطعات فولاد زنگ نزن بسیار مناسب و کارآمد می‌باشند.
SUBNOX 347: :دسته از محصولات مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند و جهت جوشکاری فولادهای زنگ نزن گروه۳۲۱ و ۳۴۷ استفاده می گردند.