آلیاژهای پایه تیتانیوم

این دسته محصولات به دلیل این که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و همچنین در برابر دمای بالا دارند از سال ۱۹۵۰ به بعد از استقبال فراوانی جهت جوشکاری قرار گرفته‌اند و از این سالها به بعد استفاده از این آلیاژ توسعه و رونق چشم گیری پیدا کرده است. علاوه بر دلایلی که ذکر شد خواص متالورژیکی مناسب و عالی در آلیاژ تیتانیوم برای ساخت صنایع نظامی , هوافضا و صنایع پزشکی بر رونق و توسعه این آلیاژ افزود. آلیاژهای تیتان با توجه به عنصر آلیاژی اضافه شده به چند دسته تقسیم می‌شوند, اما رایج ترین این دسته از آلیاژها عبارتند از آلیاژ تیتانیوم سری ۱,۲,۵ و ۷ که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

آلیاژهای پایه تیتانیوم
آلیاژهای پایه تیتانیوم


• SUPERTOUCH Ti1: استحکام این نوع از آلیاژها به دلیل دارا بودن عناصر آلیاژی نسبت به دیگر آلیاژهای تیتانیوم کمتر است. در مجموع از این دسته از آلیاژها جهت صنایعی که نیاز به شکل و فرم دهی خاص با فلزات بالا داشته باشند, استفاده می شود .
• SUPERTOUCH Ti2:استحکام این آلیاژها نسبت به گروه یک بیشتر است, اما جزء آلیاژهای سری ۲ تیتانیوم محسوب می شوند. به طور کلی برای جوشکاری در قطعات تیتانیومی سری ۱ تا سری ۴ از این آلیاژها استفاده می‌شود.
• :SUPERTOUCH Ti5: این محصول دارای آلیاژ آلومینیوم و وانادیوم می‌باشد. از آلیاژهای سری ۵ تیتانیوم قلمداد می گردند .به دلیل استحکام بسیار بالا در برابر مقاومت از این آلیاژ در صنایع هوافضا بیشتر استفاده میشود و جالب است بدانید مقاومت این دسته از آلیاژها با مقاومت گروه ۲ برابری می‌کند که این امر سبب می‌شود. علاوه بر استفاده از این محصول در صنعت هوافضا از آن در دیگر صنایعی همچون صنایع دریایی و نیروگاهی نیز استفاده شود.
• :SUPERTOUCH Ti7:این دسته از آلیاژها دارای عنصر پالادیم می‌باشند و آلیاژهای سری ۷ تیتانیوم به شمار می روند. خواص مکانیکی این سری مشابه با سری ۲ تیتانیوم می باشد. مقاومت آنها در برابر آلیاژهای سری ۷ بالا بوده و برای جوشکاری کردن قطعات تیتانیومی سری ۲,۷ و ۱۶ مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرند.