استانداردهای جهانی

استانداردهای جهانی

استانداردهای جهانی

۵/۵ - (۴ امتیاز)

استانداردهای جهانی , ممکن است بارها شنیده باشید که این وسیله استاندارد است، یا فلان قطعه استاندارد نیست، نباید استفاده شود و یا بعضا مشاهده می شود که نمایندگی یک کارخانه مشهور اعلام می کند اگر کسی قطعه استاندارد و غیر مجاز را روی یکی از دستگاههای ساخت آن کمپانی ببندد(وصل کند) هیچ مسئولیتی متوجه نمایندگی نخواهد بود، و یا اینکه در اخبار گفته می شود شخص به دلیل استفاده از وسایل گاز سوز استاندارد جان خود را از دست داد و… امثالهم.
هیچ وقت فکر کرده اید کلمه استاندارد یعنی چه؟
استانداد یعنی نظم و قانون.
هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد ، میگویندطبق استاندارد است، یعنی بر اساس یک اصلوب صحیح انجام شده و یا ساخته شده و مهر استاندارد دریافت می کند.
شاید نتوان تعریف خیلی دقیق و صحیحی از استاندارد ارائه کرد، ولی به طور کلی می توان اینگونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش ها و مطالعات گذشته برای نتیجه گیری بهتر و استفاده بهینه و مطلوب در آینده است.
استاندارد ها فقط مربوط به کالا نمی شوند، بلکه بسیاری از خدمات را نیز شامل می شوند.
باید قبول کرد هر کالا و یا هر نوع خدماتی باید در یک چارچوب و اصلوب مشخص ارائه شود و این چارچوب ها را می توان با استاندارد ها تعریف کرد.
در دنیای امروز تقریبا تمامی کشور ها برای خود یک استاندارد ملی دارند.
استاندارد باعث می شود که ما با خیال راحت، کالاو خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنیم و بدانیم که انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمی کند . اگر استاندارد نباشد، زندگی بسیار پر خطر و حادثه آفرین خواهد شد.
اجرای استاندارد ها منجمله استاندارد ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تاًمین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرف جویی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمت ها می شود.
به عبارت دیگر در بیشتر کشورها سازمانی وجود دارد که بر کیفیت کالاها نظارت می کندکه به نام سازمان استاندارد معروف است .
در برخی موارد، بسیاری پا را فراتر گذاشته و موئسساتی را ایجاد کرده اند که کارشان استاندارد است. با این اوصاف تعداد استاندارد های صادر شده مرتب بالاتر و بالاتر رفت، به گونه ای که در حال حاضر بسیاری از حرفه های مختلف در دنیا استاندارد های مخصوص خود را دارند.
در زیر، استاندارد هایی که پارس اتیلن کیش طبق آنها محصولات خود را تولید می کند و موفق به اخذ آنها شده است و نشان های معتبر استاندارد را معرفی می کنیم.
واقعیت این است که اینها مُشتی از خروار استانداردهای موجود در دنیا هستند، در ضمن روز ۲۲ مهر، روز جهانی استاندارد است.


o موئسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران(isiri)
o استاندارد اروپا
o استاندارد آمریکا
o ایزو-ISO
o استاندارد آلمان
o استاندارد TUV
o استاندارد اخیر جهانی استاندارد حلال

اولین تشکیلات موئسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال ۱۳۰۴ شمسی ۹۰ سال پیش مطرح شد، بعد ها و در سال ۱۳۳۲ به واسطه ضرورت تعیین ویژگی ها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه تشکیلات سازمانی موئسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در اداره کل تجارت وقت شکل گرفت .
سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تاًسیس موئسسه استاندارد تحقیقات صنعتی، موئسسه کار خود را در چارجوب هدف ها و مسئولیت های تعیین شده آغاز کرد .
موئسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در سال ۱۹۰۶ به عضویت سازمان بین الملی ISO(International Organization for Standardization)درآمد.

 

استاندارد اروپا :

این استاندارد که با عبارت مخففCE نشان داده می شود، به منظور استاندارد سازی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در منطقه اقتصادی اروپا تولید یا و یا به فروش می رسند، ارائه شده است.
این حروف اختصار کلمات فرانسوی Communauté Européenne است.
محصولاتی که واجد علامت CE می شوند، باید از نظر سلامت، امنیت و مضر نبودن برای جسم انسان و طبیعت مورد بررسی قرار گیرند و اگر واجد این شرایط باشند قادر به دریافت این نشانه خواهند بود.
به طورکلی و به عبارت ساده تر نشان CE گویای مطابقت محصول با مقررات جامعه اروپا در خصوص ایمنی، سلامت و حفاظت مصرف کننده و محیط زیست است.
هدف اصلی استاندارد ، مطابقت محصول با الزامات اساسی مقررات جامعه اروپاست و اجازه می دهد که محصولات به طور آزاد در بازار اتحادیه اروپا عرضه شوند. این درحالی است که به مسئولان گمرک ها و مقامات مربوطه هم اجازه می دهند محصولات غیر منطبق را از بازار اتحادیه اروپا جمع آوری کنند.

استاندارد آمریکا :

موئسسه ملی استاندارد یا Ansi(American National Standars Institute) یک موئسسه خصوصی غیر انتفاعی است که بر نحوه ای استاندارد هایی که برای محصولات، خدمات، روند ها، سیستم ها و کار کارمندان صادر می شود ، نظارت می کند.
یکی دیگر از کارهای این موئسسه این است که استاندارد های آمریکا را با استاندارد های جهانی تطبیق می دهد، تا از آنها به صورت جهانی و در سطحی وسیع تر نیز بتوان استفاده کرد.
کار اصلی این موئسسه این است که اعتبار استاندارد های تولید شده به وسیله نمایندگان موئسسات استاندارد سازی ، آژانس های دولتی، گروه های مصرف کننده، شرکت ها و… را تاًیید می کند.
این استاندارد ها تضمین می کنند که محصولات دارای عملکرد و ویژگی های یکسانی هستند تا مصرف کنندگان از محصولاتی با همان مشخصات استفاده کنند و به همان صورت آزمایش شوند.
دفتر مرکزی این موئسسه در واشنگتن و دفتر عملیاتی آن در نیویورک است.

 

ایزو:

ایزو مخفف سازمان بین الملی استاندارد (International Standard Organization ) است.
موئسسه بین الملی استاندارد سازی (ایزو) یک فدراسیون بین المللی متشکل از نهاد های ملی استاندارد است.
تعداد این نهاد ها بیش از ۱۴۰ موئسسه است که هر یک از آنها متعلق به یک کشور هستند . ایزو یک سازمان غیر دولتی (NGO) است که در سال ۱۹۷۴میلادی یعنی ۶۸ سال پیش تاًسیس شد. وظیفه ایزو ارتقای توسعه استاندارد سازی و فعالیت های مربوط به آن در دنیاست.
در اینجا لطفاً به این نکته توجه فرمایید که مسئولین ایرانی در سال ۱۳۰۴ به فکر تاًسیس استاندارد افتادند، که ۲۲ سال زودتر از تاًسیس موئسسه جهانی است و این مهم شعور و توانمندی ملت فهیم ایران را می رساند.
تمام این امور برای ایجاد تسهیلات در زمینه صادرات و واردات کالاها، فن آوری و خدمات است.
مجموع فعالیت های ایزو قرارداد های بین المللی است که به عنوان استاندارد های بین المللی انتشار پیدا می کند .
جالب است بدانید سیستم های مدیریتی ایزو از طریق بیش از ۴۳۰ هزار تومان در ۱۵۸کشور به اجرا در می آید .
حدود ۳۰۰ استاندارد ایزو به صورت عمومی در دسترس هستند. به عنوان مثال استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ استانداردی مربوط به مدیریت محیطی است.

استانداردDin آلمان :

موئسسه استاندارد آلمان، به آلمانی (Deutsches Institut für Normung) به اختصار “دی آی ان” (در فارسی محاوره: دین)، نام یک سازمان ملی آلمانی است که در راستای استانداردسازی فعالیت دارد و عضو سازمان بین المللی استاندارد سازی از طرف آن کشور است.
این موئسسه استاندارد قدیمی از سال ۱۹۱۷ آغاز به کار کرده است و استاندارد های آن امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیردو با بیش از ۰۰۰/۳۰ عنوان استاندارد تقریباً تمامی جوانب تکنولوژی را در بر می گیرد.
استاندارد Din آلمان جزو استاندارد های سختگیرانه در دنیا می باشد که اکثر تولید کنندگانبزرگ دنیا از این استاندارد برای تولید محصولات خود استفاده می نمایند.

 

استاندارد TUV:

یکی از معتبرترین استاندارد های دنیا متعلق به سازمانی است که در آلمان که روی سلامتی کالاهای صنعتی ارائه شده از جانب شرکت های مختلف نظارت دارد تا استاندارد های ارائه شده برای سلامت انسان و محیط زیست را تاًمین کنند.
این سازمان به عنوان یک مشاور مستقل بر سلامت کارکرد کالاها یا محصولاتی مانند محصولات کشاورزی، دودزایی وسائل نقلیه، استاندارد ساخت موتور خودرو های سنگین و سبک و تاًسیسات انرژی را نظارت دارد.
بسیاری از زیر شاخه های دارنده TÜV میتوانند به عنوان سازمان دهندگان و همچنین گسترش دهندگان مقوله انرژی و مفاهیم وابستهبه آن عمل کنندو راه حل هایی برای مشکلات زیست محیطی ارائه دهند.
آنها باید خود از قوانینی که بر مبنای TÜV به آنها اهدا می شود، تبیعیت کنند و در راستای سلامت انسان و محیط گام بردارند. شایان ذکر است که استاندارد TÜV قابلیت انطباق با انواع ایزو ها را دارد.

استاندارد حلال :

این استاندارد مختص کشور های اسلامی و مسلمانان جهان است. از نام این استاندارد مشخص است که بیشترین کاربرد آن برای مواد غذایی است و نشان می دهد که مسلمانان میتوانند ماده غذایی را که از چنین استانداردی برخوردار است ، مصرف کنند. در سال ۲۰۰۴ استاندارد غذای حلال تدوین و در سال ۲۰۰۶بنگاه توسعه صنعت حلال (HDC) برای هماهنگی و یکپارچه شدن توسعه صنعت حلال مالزی تاسیس شد.
البته در کشورهای اسلامی به دلیل آنکه اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند، طبیعی است که این محصولات غذایی بر طبق شریعت اسلامی حلال باشد، اما برای بسیاری از مسلمانان ساکن کشورهای غیر مسلمان داشتن چنین استانداردی بر روی مواد غذایی لازم است.
باید به این نکته مهم توجه داشت که بر اساس چارچوب های وضع شده غذای حلال نه تنها باید از هرگونه ترکیب حرام بلکه از هر ناپاکی عاری باشد. در نتیجه این موضوع می تواند فراتر از خط تولید بلکه تا مرحله بسته بندی و انبار و… هم پیش برود.

درکل شناخت استاندارد های جهانی یکی از مهترین آیتم ها، برای انتخل محصول و یا گرفتن خدمات می باشد، و این احترام به نیازهای مصرف کنندگان می باشد

 

استانداردهای جهانی استانداردهای جهانی
استانداردهای جهانی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.